Instytucja Wdrażająca otrzymała od Instytucji Zarządzającej i Instytucji Pośredniczącej potwierdzenie możliwości zastosowania uproszczeń w rozliczaniu wydatków związanych z pozyskaniem innych tytułów prawnych do nieruchomości (np. ustanowienie służebności).
Gdzie stosowane będzie uproszczenie
W kontraktach realizowanych w formule „zaprojektuj i wybuduj” lub „pod klucz”, rozliczanych w formie ryczałtowej (dalej: kontrakt).
Na czym polega uproszczenie
Wynagrodzenie dla wykonawcy, które obejmuje m.in. poniesienie przez niego wydatków na nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości
(np. ustanowienie służebności) oraz wydatków związanych z nabyciem nieruchomości, może zostać ujęte w kategorii „roboty budowlane”. Możliwe jest także uproszczenie
w rozliczeniu wynikające z zapisów Zaleceń zakresie wzoru wniosku o płatność beneficjenta w ramach programu FEnIKS 2021-2027 (Zalecenia wskazują na zakres dokumentacji niezbędnej do potwierdzenia wydatków pozakontraktowych).
Nabycie innych tytułów prawnych poza kontraktem
W przypadku, gdy wydatki na nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości ponoszone są przez Beneficjenta samodzielnie (poza kontraktem), zastosowanie mają zapisy podrozdziału 3.4 sekcja 3.4.3 ust. 2 lit. d) Wytycznych. Oznacza to, że na wniosek uprawnionej instytucji, beneficjent jest zobowiązany do przedstawienia dokumentów potwierdzających, że wydatek nie przekracza wartości rynkowej. Takim dokumentem może być operat szacunkowy lub inny dokument umożliwiający obiektywną ocenę wartości rynkowej. Wykaz takich dokumentów zamieszczony jest w Załączniku 2 do Zaleceń zakresie wzoru wniosku o płatność beneficjenta w ramach programu
FEnIKS 2021-2027. Pamiętać należy, że do przedstawienia dokumentów innych niż operat szacunkowy, niezbędne są uzgodnienia z IW.
Nabycie nieruchomości
Wydatki ponoszone na zakup nieruchomości (prawo własności, użytkowanie wieczyste
i inne wskazane w pkt. 1 podrozdziału 3.4. Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027), bez względu na sposób ich ponoszenia (wydatek kontraktowy lub realizowany przez beneficjenta poza kontraktem), powinny być ujmowane następująco:
- „wydatki poniesione na zakup nieruchomości”: w tej kategorii powinna być ujęta kwota wynikająca z aktu notarialnego w wysokości nie wyższej niż kwota wynikająca z dokumentu potwierdzającego wartość rynkową nabywanego prawa (np. operat szacunkowy),
- „nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości”: w tej kategorii powinna być ujęta kwota wynikająca z aktu notarialnego w wysokości nie wyższej niż kwota wynikająca z dokumentu potwierdzającego wartość rynkową nabywanego prawa (np. operat szacunkowy),
- „wydatki związane z nabyciem nieruchomości”: w tej kategorii powinno być ujęte wynagrodzenie wykonawcy określone w umowie (wysokość z faktury wystawionej przez Wykonawcę) pomniejszone o kwoty z aktów notarialnych (wartości wypłacone przez wykonawcę na rzecz właścicieli nieruchomości).
Pozostałe kwestie
Limitowanie wydatków poruszona w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027, podrozdział 3.4. Zakup nieruchomości, pozostaje bez zmian.
Kwalifikowalności wydatków nadal rozpatrywana jest z uwzględnieniem wymogów wskazanych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027, w szczególności w aspekcie niezbędności wydatków i jego powiązania z zakresem rzeczowym projektu.